Möbelfakta – ett stöd för dig som köper möbler
Möbelfakta är en oberoende märkning som gör det enklare att ställa rätt krav vid möbelinköp. Det gäller inom offentlig upphandling eller inköp av möbler inom privat regi. Möbelfakta uppfyller kraven för en typ 1-märkning enligt ISO 14024 och bygger på ett helhetsgrepp som omfattar tre kravområden: kvalitet, miljö och ansvarsfulla leveranskedjor. Möbelfakta är väl förankrad i branschen och används brett inom kommuner, regioner och statliga myndigheter i Norden som ett verktyg för ansvarsfulla inköp.
Relaterade länkar
Möbelfakta – ett tryggt val
Möbelfakta är en oberoende märkning som hjälper dig som upphandlare att ställa rätt krav på möbler och komponenter – och att enkelt verifiera att de uppfylls. Märkningen bygger på tre kravområden: kvalitet, miljö och ansvarsfulla leverantörskedjor, och uppfyller kriterierna för en typ 1-märkning enligt ISO 14024.
Fördelar för dig som upphandlare
Möbelfakta kan användas som bevismedel enligt LOU, vilket gör det lättare att säkerställa att leverantörer lever upp till krav på hållbarhet och ansvarstagande. Märkningen är tydligt kopplad till lagens kravkategorier och förenklar både upphandling och uppföljning.
För dig som inköpare innebär det:
- Tidsbesparing – färdiga, verifierade krav som minskar egen kontroll.
- Minskad risk – trygghet i att produkten håller, är hållbar och följer etiska riktlinjer.
- Spårbarhet och dokumentation – enkelt att visa att upphandlingen följer lagen.
Möbelfakta används idag av många kommuner, regioner och myndigheter som ett praktiskt verktyg för hållbara och rättssäkra inköp.
Använd kraven rätt!
Tänk på att Möbelfakta endast kan användas för de möbelkategorier och användarmiljöer som omfattas av kravkriterierna. Kontrollera att de möbler som avses i upphandlingen finns angivna i Möbelfaktas kravspecifikation.
Offentlig upphandling i Norden
Möbelfaktamärkning möter krav inom offentlig upphandling i de nordiska länderna och bygger på tydliga kriterier för socialt ansvar enligt OECD:s riktlinjer för tillbörlig aktsamhet, med krav på uppförandekod, riskanalys, uppföljning och dokumentation. Den är därför ett relevant verktyg för både upphandlare och leverantörer som vill säkerställa att möbler uppfyller aktuella och kommande krav i offentlig sektor.
Offentlig upphandling och krav på tillverkande företag i Sverige – vad gäller?
Sverige har en tydlig inriktning mot social hållbarhet och tillbörlig aktsamhet (due diligence) i offentlig upphandling. Även om den nationella lagstiftningen om due diligence ännu inte är på plats, ställs redan i dag höga förväntningar på leverantörer – inklusive möbelproducenter – att visa hur de arbetar med ansvarstagande i sina leveranskedjor.
Kommande lagstiftning – EU:s direktiv om tillbörlig aktsamhet
Sverige kommer, liksom övriga EU-länder, att införa EU:s direktiv om tillbörlig aktsamhet (CSDDD – Corporate Sustainability Due Diligence Directive), som antogs i maj 2024. Direktivet innebär att större företag ska:
- Identifiera, förebygga och åtgärda risker för kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöpåverkan i hela värdekedjan
- Etablera en due diligence-process enligt OECD:s riktlinjer
- Offentliggöra hur de arbetar med dessa frågor
Lagstiftningen kommer att omfatta större företag direkt, men även mindre leverantörer påverkas indirekt genom krav i offentlig upphandling.
Krav i offentlig upphandling
Svenska offentliga upphandlare följer Lagen om offentlig upphandling (LOU) och använder i stor utsträckning de hållbarhetskriterier som utvecklats av Upphandlingsmyndigheten. Dessa omfattar både miljö- och sociala krav, inklusive:
- Krav på uppförandekod för leverantörer
- Riskanalys och uppföljning av leverantörskedjan
- Due diligence enligt OECD:s vägledning
- Spårbarhet för råvaror som trä och textil
- Krav på förbättringsåtgärder vid identifierade risker
Två stora offentliga inköpsorganisationer är centrala för möbelproducenter:
- Adda Inköpscentral (SKR) – erbjuder ramavtal till kommuner och regioner. Adda ställer tydliga krav på socialt ansvar och tillbörlig aktsamhet, ofta med krav på dokumentation och möjlighet till granskning.
- Kammarkollegiet – statlig inköpscentral som tecknar ramavtal för statliga myndigheter. Även här ingår hållbarhetskrav, inklusive uppföljning och kontroll av arbetsvillkor i tillverkning.
Praktisk påverkan på möbelproducenter
För att vara konkurrenskraftiga i svenska offentliga upphandlingar behöver möbelproducenter:
- Ha en tydlig uppförandekod och rutiner för tillbörlig aktsamhet
- Genomföra riskanalyser av sin leveranskedja
- Dokumentera arbetet enligt OECD:s riktlinjer
- Kunna svara upp mot krav i upphandlingar från aktörer som Adda och Kammarkollegiet
- Vara beredda på granskning, uppföljning och krav på åtgärder
Att kunna visa på ett strukturerat arbete med social hållbarhet i leverantörskedjan är idag inte bara en förväntan – det är i många fall ett krav för att få leverera till offentlig sektor i Sverige.
https://www.upphandlingsmyndigheten.se/kriterier
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-20161145-om-offentlig-upphandling_sfs-2016-1145
https://www.adda.se/
https://www.avropa.se/
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024L1760
Sidan uppdaterades: Juli 2025
Offentlig upphandling och krav på tillverkande företag i Norge – vad gäller?
I Norge har lagstiftningen kring offentlig upphandling de senaste åren skärpts vad gäller socialt ansvar och tillbörlig aktsamhet (due diligence). Detta påverkar även möbelproducenter som vill leverera till offentlig sektor.
Ny lagstiftning – Åpenhetsloven
Sedan 1 juli 2022 gäller Åpenhetsloven (”Öppenhetslagen”) i Norge. Den ställer krav på större företag att genomföra och redovisa due diligence-processer i sin leverantörskedja med fokus på mänskliga rättigheter och anständiga arbetsvillkor. Lagen omfattar:
Företag som är registrerade i Norge och uppfyller minst två av tre kriterier:
– Över 70 miljoner NOK i omsättning
– Över 35 anställda
– Balansomslutning på minst 35 miljoner NOK
Även utländska företag som säljer varor/tjänster i Norge kan omfattas, särskilt vid deltagande i offentliga upphandlingar.
Krav i offentlig upphandling
Offentliga upphandlare i Norge förväntas ställa krav på etisk handel och social hållbarhet i linje med nationell policy och Åpenhetsloven. Kraven kan omfatta:
- Att leverantören har en policy för socialt ansvarstagande
- Att leverantören har genomfört en riskanalys av sin leverantörskedja
- Att åtgärder vidtas vid identifierade risker (t.ex. barnarbete, farliga arbetsförhållanden)
- Att leverantören kan dokumentera sitt arbete med tillbörlig aktsamhet
Detta innebär att möbelproducenter som vill delta i offentlig upphandling i Norge bör ha ett fungerande system för due diligence enligt OECD:s riktlinjer och kunna visa detta i upphandlingen. Dokument som ofta efterfrågas är uppförandekoder, leverantörsavtal, riskanalyser och åtgärdsplaner.
Viktiga inköpsorganisationer för möbler i Norge
Flera centrala inköpsorganisationer hanterar ramavtal för möbler och ställer specifika krav:
- Statens innkjøpssenter (SIS), en del av DFØ, ansvarar för ramavtal för kontorsmöbler för statliga myndigheter. Dessa avtal omfattar krav på miljömärkning, uppförandekod och insyn i leveranskedjan.
- Sykehusinnkjøp HF sköter upphandling av möbler och inredning för alla offentliga sjukhus i Norge, med krav på hållbarhet, ergonomi och dokumenterad due diligence.
- Kommuner och fylkeskommuner (regioner) upphandlar ofta via egna inköpssamarbeten eller centrala avtal. Exempel: Oslo kommune (UKE), Innkjøpssamarbeidet i Vestfold og Telemark, Trondheim kommune.
Nasjonalt program for leverandørutvikling påverkar upphandlingspraxis genom att stödja hållbara och innovativa upphandlingar – även om de inte själva upphandlar.
Praktisk påverkan på möbelproducenter
För att möta kraven i Norge bör möbelproducenter:
- Kartlägga sin leverantörskedja och identifiera risker
- Införa rutiner för tillbörlig aktsamhet enligt OECD:s vägledning
- Dokumentera arbetet och kunna redovisa det i upphandlingar
- Vara beredda på uppföljning, granskningar och krav på förbättringsåtgärder
Det är också vanligt att upphandlande myndigheter samverkar med Etisk handel Norge, en aktör som stödjer upphandlare i att formulera och följa upp sociala krav i praktiken.
- https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2021-06-18-99
- https://etiskhandel.no/
- https://www.anskaffelser.no/statens-innkjopssenter
- https://www.sykehusinnkjop.no/
- https://www.oslo.kommune.no/
- https://www.anskaffelser.no/leverandorutvikling
Sidan uppdaterades: Juli 2025
Offentlig upphandling och krav på tillverkande företag i Danmark – vad gäller?
I Danmark växer kraven på social hållbarhet och tillbörlig aktsamhet (due diligence) inom offentlig upphandling. För möbelproducenter som vill leverera till offentlig sektor är det viktigt att känna till både nationell policy och praktisk tillämpning.
Kommande lagstiftning – EU:s direktiv om tillbörlig aktsamhet
Danmark har ännu inte en nationell lag motsvarande Norges Åpenhetsloven, men landet förbereder inför kommande EU-lagstiftning:
Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), som antogs i maj 2024 och ska implementeras av medlemsländerna under de kommande åren.
CSDDD innebär att större företag i EU måste:
- Identifiera, förebygga och åtgärda risker för mänskliga rättigheter och miljöskador i hela värdekedjan
- Upprätta en due diligence-process enligt OECD:s riktlinjer
- Dokumentera och rapportera sitt arbete
Danmark har också en tradition av att införa EU-direktiv ambitiöst, vilket gör att krav på due diligence sannolikt kommer att bli obligatoriska även för leverantörer till offentlig sektor.
Krav i offentlig upphandling
Danska myndigheter följer Udbudsloven (danska upphandlingslagen) och vägleds av Etisk handel Danmark och Kammeradvokaten, som båda rekommenderar användning av sociala krav i upphandlingar. Exempel på krav:
- Att leverantören har policy och system för socialt ansvar
- Att leverantören kan visa hur risker hanteras i leverantörskedjan
- Att företaget följer OECD:s riktlinjer för tillbörlig aktsamhet
- Att avtalet innehåller krav på uppföljning, insyn och förbättringar
Krav på etisk handel ställs särskilt vid upphandling av produkter där risker för brott mot mänskliga rättigheter är kända, t.ex. textil, elektronik och möbler.
Viktiga inköpsorganisationer för möbler i Danmark
Ett flertal centrala inköpsorganisationer hanterar stora upphandlingar av möbler för offentlig sektor:
- SKI – Staten og Kommunernes Indkøbsservice är Danmarks största offentliga inköpscentral och ansvarar för ramavtal för bland annat möbler till stat, regioner och kommuner.
– SKI:s ramavtal innehåller både miljömässiga och sociala krav, inklusive krav på uppförandekod, dokumenterad leverantörsstyrning och möjlighet till revisioner. - Regioner och kommuner kan även genomföra egna upphandlingar, men använder ofta SKI:s avtal för att spara tid och säkerställa efterlevnad av hållbarhetskrav.
- Moderniseringsstyrelsen ansvarar för samordnad statlig upphandling och har tagit fram riktlinjer för hållbarhet i inköp.
SKI:s avtal är ofta uppdelade i delområden (t.ex. kontorsmöbler, skolmöbler, vårdmöbler) och omfattar såväl funktionskrav som krav på sociala förhållanden i tillverkningen.
Praktisk påverkan på möbelproducenter
För att möta förväntningar från danska upphandlare bör möbelproducenter:
- Ha en uppförandekod för sina leverantörer
- Kartlägga och riskbedöma sin leverantörskedja
- Ha dokumenterade processer för due diligence enligt OECD
- Vara beredda att redovisa detta i upphandlingar
Flera danska kommuner och statliga aktörer har redan börjat ställa sådana krav, även innan lagen är på plats.
- https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/393
- https://www.ski.dk/
- https://www.etiskhandel.dk/
- https://www.modst.dk/
- https://kammeradvokaten.dk/
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024L1760
Sidan uppdaterades: Juli 2025
Offentlig upphandling och krav på tillverkande företag i Finland – vad gäller?
I Finland är hållbarhet och ansvar i leverantörskedjan ett växande fokusområde inom offentlig upphandling. Även om lagstiftningen ännu är under utveckling, förväntas företag som levererar till offentlig sektor – som möbelproducenter – kunna visa hur de arbetar med tillbörlig aktsamhet (due diligence).
Kommande lagstiftning – EU:s direktiv om tillbörlig aktsamhet
Finland saknar i dagsläget en nationell lag om due diligence, men precis som övriga EU-länder förbereder sig Finland för att införa EU:s direktiv om tillbörlig aktsamhet (CSDDD). Direktivet antogs i maj 2024 och ska implementeras i medlemsstaternas nationella lagstiftning inom två år.
När direktivet är infört kommer det att kräva att större företag:
- Kartlägger och hanterar risker för kränkningar av mänskliga rättigheter och miljöskador i hela värdekedjan
- Upprättar processer för tillbörlig aktsamhet enligt OECD:s riktlinjer
- Rapporterar och följer upp sitt arbete systematiskt
Även företag som inte direkt omfattas av lagen (t.ex. mindre producenter) kan ändå påverkas genom krav från upphandlande myndigheter eller större kunder.
Krav i offentlig upphandling
Finlands upphandlingslag heter Laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Den innehåller öppningar för att ställa krav på sociala och miljömässiga hänsyn, men dessa krav är i praktiken frivilliga och tillämpas olika mellan olika upphandlare.
Många offentliga aktörer i Finland följer rekommendationer från Hansel (statlig inköpscentral) och KEINO-kompetenscentret, som båda uppmanar till att:
- Integrera hållbarhetskriterier i upphandlingar
- Ställa krav på leverantörens arbete med etisk handel
- Föreskriva uppföljning av leverantörskedjan i avtal
Sociala krav blir särskilt aktuella inom produktkategorier med förhöjda risker, som textilier, elektronik och möbler.
Viktiga inköpsorganisationer för möbler i Finland
- Hansel Oy är den främsta inköpscentralen för statliga myndigheter. Hansels ramavtal för kontorsmöbler och inredning inkluderar hållbarhetskriterier för miljö, spårbarhet och socialt ansvar.
- Kuntahankinnat (numera del av Hansel) används av många kommuner och välfärdsområden, vilket gör Hansels avtal relevanta även för den kommunala sektorn.
- Vissa större städer och regioner (t.ex. Helsingfors, Tammerfors, Åbo) genomför egna upphandlingar, ofta med hållbarhetskrav inspirerade av Hansels riktlinjer.
- KEINO-nätverket påverkar hur hållbarhet integreras i dessa upphandlingar, genom att sprida metoder och utbilda upphandlare.
Praktisk påverkan på möbelproducenter
Möbelproducenter som vill leverera till offentlig sektor i Finland bör:
- Ha en uppförandekod för leverantörer
- Känna till och tillämpa OECD:s riktlinjer för tillbörlig aktsamhet
- Genomföra riskanalyser och vidta åtgärder vid behov
- Dokumentera sitt arbete och kunna redovisa det i upphandlingar
Det är också en konkurrensfördel att visa på ansvarstagande redan nu – både för att möta krav i upphandlingar och i dialog med större kunder som omfattas av kommande lagstiftning.
- https://www.finlex.fi/sv/laki/ajantasa/2016/20161397
- https://www.hansel.fi/
- https://www.keino.fi/
- https://www.motiva.fi/
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32024L1760
Sidan uppdaterades: Juli 2025
Boka ett möte
Vill du veta mer om Möbelfakta så kan du boka ett möte med en av våra experter. Vi kan berätta mer om märkningen och svara på dina frågor.